De fleste kvinner er ikke som andre kvinner

Jeg har et prosjekt for meg selv. Som bokleser har jeg en tendens til å rygge litt unna kvinnelige karakterer. Dessverre. Det er ikke noe jeg er spesielt stolt av, og det er jo litt feil også. Har derfor bestemt meg for å plukke ut kvinnelige karakterer jeg virkelig liker og som inspierer. Vil jo veldig gjerne skrive gode kvinnelige karakterer selv og nettopp derfor er det essensielt å legge merke til dem når de dukker opp. På lista mi har jeg en god blanding av årsaker til å like disse damene, og jeg har forsøkt å begrense meg til en karakter per univers - here goes:

Sansa Stark (A song of Ice and Fire)

Sansa starter historien som er virkelig hodeløst nek. Hun gjør en stor og graverende feil og ender som fange i King's Landing. Der blir hun manipulert, mishandla, lurt, giftet bort og utsatt for det meste som er kjipt. Det som gjør at jeg liker Sansa så godt, er at alt hun blir utsatt for gjør henne sterk heller enn svak. Hun sverger til at manerer er en kvinnes beste forsvar og akkurat det lever hun også ut. 

Jeg er klar over at serien ikke er avslutta og hun fortsatt risikerer å ikke være noen perfekt karakter, men alt jeg har sett så langt tyder på at denne dama holder helt ut fordi hun har lært å sno seg. Hun har også lært å unnslippe sine fiender uten selv å bli hevngjerrig eller ondskapsfull. 

Éponine Thenardier (Les Miserables)

Jeg liker henne for mange av de samme grunnene som jeg liker Sansa. Hun starter som en bortskjemt og ganske kjip unge, men så går familien hennes konkurs og livet endrer seg for Èponine. Men i stedet for å la seg knekke blir hun street-smart. Er veldig glad i hvordan hun står opp mot familien når hun blir tvunget til å velge. Det vitner om integritet. Dessuten klarer jeg ikke helt å bli ferdig med hvordan hun til slutt ofrer seg for kjærlighet som ikke er gjengjeldt.

Vin Venture (Mistborn) 

- En jente med en forferdelig bakgrunn (det hintes om systematisk mishandling og voldtekt) og uante ferdigheter. Det er ingen selvfølge at hun skal bruke ferdighetene sine til gode formål, men når hun møter først Kelsier, så Elend våger hun likevel å ta imot deres vennskap/kjærlighet. Hun forblir usikker også og jeg liker det. Alt er ikke magisk bra fordi hun har venner, men hun vokser og utvikler seg. Dessuten har hun Elend til å holde seg på den etisk rette siden og dra henne inn igjen når hun går for langt.

Molly Weasley (Harry Potter)

- Mulig ikke helt forventa at jeg digger Molly, men hun treffer meg rett i hjertet. Omsorgen for egne barn er en ting, men motet på vegne av familien og på vegne av andres barn gjør at jeg hele tiden holder en ekstra knapp på henne. Det er lite i Harry Potter-bøkene når det gjelder hennes indre liv, og noen ganger er hun så kjeftesmellete at hun kjennes karikert, men jeg klarer liksom ikke å la være å like all hennes moderlige varme og sunne fornuft. 

Elizabeth Bennet (Pride and Predjudice)

Det er vanskelig for oss som lever nå å forstå omfanget av samfunnskritikk Jane Austen legger i bøkene sine. Det er også vanskelig å sette seg inn i hva som egentlig står på spill for Lizzie i spillet om en god ektemann. Hun må ta sine valg og handle ut ifra familiens beste. Det gjør hun utmerket - selv på kant med datidens normer.

Det jeg liker spesielt godt med henne er at hun er villig til å lære av sine feil. Hun utvikler seg gjennom hele historien og relaterer seg til folk hun møter og snakker med. Det gjør henne helt spesiell.


Jeanette (Björnstad) 

Kanskje er det er fordi hun er en skikkelig god lærer at jeg liker Jeanette spesielt godt. Introscenen med trakasseringa er forferdelig og satt med en gang for meg. Likevel følger vi henne videre og ser hvordan hun hele tiden finner nye måter å utføre lærergjerningen på en fin måte. Som smugrøyker og nattevåker får hun med seg mer enn de fleste mennesker i byen gjør og jeg liker hvordan hun velger å løse mange av de situasjonene hun kommer opp i. Smugrøykinga, alle disputtene med rektor o.l. gjør henne også veldig menneskelig. 

Hun kom tilbake til byen der hun er oppvokst fordi skader tvang henne til å slutte som MMA-proff. Nå bruker hun både sin kunnskap om kampsport og observasjonsevne til å bygge opp de rundt seg. Er også veldig glad i Jeanette/Adri-vennskapet og hvordan de stiller opp for hverandre. Jeanette får låne Adris låve som gratis treningslokale, og til gjengjeld ser vi hvorfor når Jeanette i Vi mot dere er den Adri ringer når hun trenger støtte. (Adri kunne godt vært på denne lista, men en fra hver story.)


Starr Carter (The hate U give) 

Fra usikker tenåringsjente til aktivist er hun gjennomgående analytisk, smart og umiddelbar. Hun har også en streak av å bruke motstanden hun møter og gjøre den til sitt sikreste våpen. Det gjelder både hvordan hun takler jentene på skolen og hvorfor hun blir en aktiv demonstrant. Jeg liker det.


Katniss Everdeen (The Hunger Games)

Katniss er modig, rettskaffen og snarrådig. Hun klarer å være det uten å spille «ikke som andre jenter»-kortet. Jeg beundrer det veldig. Katniss er som andre jenter, og så er hun en fantastisk bueskytter og etterhvert opprørsleder også. Jeg liker medlidenheten hennes med andre og bare at hun ofrer seg for søsteren sier alt. 


Elsa (Mormor hilser og sier unnskyld)

- Smartass og så definitivt ikke et smarthue! Både Elsa, mormor og mamma er skikkelig fine kvinnelige karakterer, men her må jeg gå for den dødssmarte sjuåringen som lærer seg å våge å være annerledes. Jeg elsker pågangsmotet hennes, kjærligheten til historier, til Worsen og klokketroen på Varghjärta. 


Comments

Popular posts from this blog

Ikke en sånn som får en lykkelig slutt?

2020 - året det var så mye tid til å lese

Men så må vi ikke glemme bjørnen...